Podpora autorů je důležitá nejen proto, aby měli dobrý pocit, ale aby věděli, že to co dělají má smysl a mohli se tomu věnovat nadále, či více. To se týká nejen kreslířů, ale je to stejně tak důležité i pro spisovatele, hudebníky, video tvůrce a pod. Vybudovat si aktivní fanbase je dost obtížné a algoritmy současné doby k tomu moc nepomáhají. Dříve nebyl problém si vybudovat dvacetitisícovou základnu během krátkého období, dnes je problém získat pár stovek.
Někteří jistě přijdou s tím, že si můžeme platit propagace, že je to levná reklama. Jistě, jak pro koho, většinou se taková věc vyplatí těm, které již živí obchod. Bez ohledu na proměnlivost dosahu, která je závislá na požadavcích a poptávce trhu (třeba o Vánocích máte nejdražší taxu), stojí jedno sledování v průměru deset korun. Po nějakém čase vlastně zjistíte, že lidé které jste původně oslovili a získali, jsou mrtvé ryby.
Nápad na tento článek jsem dostal během procházení svých přehledů na sociálních sítích a říkal jsem si, jestli moji fanoušci tuší, co pomáhá v organickém šíření příspěvků, nebo jaké jsou vůbec další možnosti.
Jak můžete podpořit svého tvůrce?
Pokud chcete autora podpořit finančně, určitě nějakou možnost nabízí. Mohou to být dary v podobě donate, na YouTube se můžete připojit do komunity pravidelných podporovatelů za skrytá videa. Také spoustu autorů můžete podpořit drobnou pravidelnou platbou na Patreonu, nebo jemu podobných serverech. To je určeno pro skalní fanoušky. Většinou dostanete obsah navíc, nebo privilegium vidět hotové dílo několik dní dopředu před vydáním.
Další finanční podporou je koupě autorských prací. Ty si můžete koupit na festivalech, pokud je na nich autor přítomen. To jen za předpokladu, jestli jste již neutratili všechny své úspory u komerčních zahraničních stánků, od kterých většinou autoři děl, které jsou použity na merch, nemají vůbec nic. Pokud si nemůžete koupit autorské práce osobně, je tu ještě možnost online obchodu, o tom se dozvíte z jeho stránek. Ano, moje nabídka zatím nefunguje jako eshop, ale pouze na přímé oslovení přes email, nebo kontaktní formulář.
Další možností jsou zakázky, ovšem ty nemusí nabízet všichni. Já hodně přemýšlím, jestli zakázku přijmu, nebo jestli bude pro mě lepší pracovat na svých komiksových projektech. Je tam hodně faktorů: důvěryhodnost a vystupování klienta (nikdo nechce jednat s hulvátem), tématické zpracování, jak celkově mě projekt osloví, časová náročnost, finanční stránka, aneb free ani lowcost práce se nevyplatí, atd.
Celý tento systém funguje podobně jako u her. Skládá se z mikrotransakcí, které pak pomohou autorovi se dále rozvíjet a tvořit nový obsah.
O finanční podpoře asi není potřeba se dále rozepisovat. Ovšem pokud nechcete tímto směrem jít, můžete autory podpořit jinak a to, světe div se, vás nebude nic stát. Je to pomoc v budování zdravé (myšleno netoxické) a silné komunity. Kde si sem tam někdo něco může koupit. Velká skupina fanoušků pak může autora zajistit a to nejen prodejem merche, ale otevřou se i jiné možnosti v podobě reklamních programů. Protože se zaměřuji na tvorbu komiksů, u kterých tvorba trvá trochu déle nenabízím každý týden novou práci pro prodej.
Budování komunity je běh na dlouhou trať. Sám se o to snažím několik let a připadá mi, že jsem stále na začátku. Také se s každou aktualizací mění pravidla hry, která jsou zaměřena především na komerční stránku věci. Samozřejmě to pak podpoří jen ty, co si to mohu dovolit a organický dosah (to je ten za který se nemusí platit) je mizivý.
Začnu se sociálními sítěmi jako je Facebook a Instagram, protože je mám nejdéle a nejvíce je používám. Vezmu to trochu ve zkratce, protože se to s každou aktualizací mění:
U Facebooku již dlouhou dobu platí, že množství likes na příspěvku se nepočítá. Nějakou váhu v šíření ještě mají komentáře a sdílení. Toho velmi využívají politické strany a kontroverzní témata, tam se vždy sejde dost lidí, kteří těmto příspěvkům pomohou dostat se na vrchol. Samozřejmě vaši přátele vidí, co sdílíte, nebo komentujete, ale to co se vám líbí už ne. Likes je spíše informativní pro autora, který tak usoudí, které lidi to zajímá a kolik lidí zareaguje z dosahu. Obvykle je to kolem 10%, většinou i méně. Reálný příklad je takový, že když autora sleduje 1000 lidí, organický dosah je sotva 100, z té stovky nějak zareaguje 10. Příklady jsou z mého facebookového profilu na kterém mám přes tisíc sledujících.
Instagram je na tom podobně (zde nemám ani 300 sledujících), likes nerozhodují, důležité jsou komentáře a uložení, dosahy jsou obdobné jako u Facebooku, přeci jen to patří jedné společnosti.
Ke komentářům bych doplnil, že údajně se počítají do algoritmu jen ty, které mají minimálně 3 slova a emotikon se jako slovo nepočítá.
Na těchto podobných principech fungují i další sociální platformy. Samozřejmě pokud jste aktivní na jiných sítích, můžete tvorbu autora sdílet i tam. Autoři nespravují všechny existující sítě, či skupiny. Máte-li možnost dalšího šíření, šiřte, ale nespamujte.
1. příklad přehledů na facebooku | 1. příklad přehledů na instagramu | 2. příklad přehledů na facebooku | 2. příklad přehledů na instagramu |
Trošku jinak funguje Youtube. Komentáře a sdílení jsou nezbytné pro dosah. Oboje pak zvyšuje počet shlédnutí, které je rozhodující v popularitě videa. I likes mají zde nějakou malou váhu. Ale i Youtube často mění své podmínky a algoritmy. I když tvůrce sledujete, mohou vám jeho videa uniknout, záleží to na tom, kolik tvůrců sledujete a jaký obsah. Je samozřejmostí, že se vám objeví v playlistu nový tvůrci s populárnějšími tématy. Stačí jeden klik a už se vám nabízí jeho další videa i bez toho, abyste dali odběr.
S množstvím odběrů a shlédnutí má autor pak možnost placených reklam. Ano je to otravné, ale Youtube politika je taková, že reklamu tam máte ať je placená, nebo není. Sice tvůrce dostává pár halířů, ale větší výnos záleží na síle jeho komunity. Tedy pokud nepoužíváte programy na blokování reklam.
Na Twitchi rozhoduje zase pořadí. Na prvních místech jsou vždy vysílání s nejvyšším počtem diváků. Pokud začínáte a dívá se na vás jeden člověk, najdete se na konci. Na partnerské programy potřebujete také dost aktivních fanoušků, které si musíte udržet. Mě se to za několik let, co jsem na streamu ještě nepodařilo, ovšem je pravdou, že jsem se tomu dostatečně nevěnoval. Přesto se alespoň jednou týdně se připojím, abych si mohl s fanoušky pokecat.
Mojí novinkou je i ukázkový komiks na zahraničních komiksových serverech Webtoon a Tapas. Jestli nemáte účet, nevadí, i tak si ho můžete přečíst a to se započítá do statistiky shlédnutí. Také můžete komiks sdílet a doporučit přátelům. Jestli máte účet, nebo si ho založíte, můžete mi dát odběr, like, či zanechat komentář. Tyto servery mají programy, že od určité hranice lidí, co sledují daný komiks platí tvůrcům za zobrazené reklamy a to vás nic nestojí a ani neobtěžuje, protože to nejsou vyskakovací okna jako u většiny zpravodajských deníků.
Další novinkou na mých stránkách je odběr novinek (newsletter), který najdete dole na stránce. Je to z důvodů omezení na sociálních sítích, kdy už se ani příspěvek nezobrazí celé komunitě, která mě sleduje. Stačí zanechat email. Pak budete vědět, co vám sociální sítě zatajují. Třeba, že jsem publikoval nový komiks, že mám limitované edice, nebo budu na nějaké akci, kde mě můžete vidět osobně apod. Tyto novinky mohou být 1x za měsíc nebo i za 3 měsíce, nijak velkou intenzitu nečekejte.
Shrnutí jak můžete zdarma podpořit autora:
Na sociálních sítích sdílet a komentovat (like můžete dát také, přestože nemá valný význam).
Videa sdílení, komentář, like a sledovat bez Adblocku.
V mém případě číst komiksy, sdílet, komentovat, sledovat a like.